DPF (Diesel Particulate Filter) filter je ključna komponenta modernih dizel motora, zadužena za smanjenje emisije štetnih čestica. Iako je njegov rad automatski, nepravilno održavanje može dovesti do skupih kvarova, povećane potrošnje goriva i problema sa motorom.
U nastavku ćemo objasniti na koji način pravilno sprovesti čišćenje DPF filtera kada dođe do njegovog zapušavanja.
Ignorisanje upozorenja na instrument tabli
Jedna od najčešćih grešaka je zanemarivanje lampice DPF filtera ili poruke o potrebi za regeneracijom. Mnogi vozači nastavljaju da voze kao da se ništa nije dogodilo, što može dovesti do ozbiljnog začepljenja filtera.
Kako izbeći?
Ako se upali lampica, potrebno je odmah reagovati. Najbolje je voziti na otvorenom putu brzinom od najmanje 60 km/h tokom 15 do 30 minuta kako bi se omogućila regeneracija filtera.
Vožnja samo na kratkim relacijama
Dizel motori sa DPF filterom nisu idealni za gradske uslove. Vožnja na kratkim relacijama ne dozvoljava filteru da dostigne optimalnu temperaturu i obavi regeneraciju, što ubrzava njegovo zapušavanje.
Kako izbeći?
Ako često vozite po gradu, povremeno treba odvojiti vreme za dužu vožnju na auto-putu kako bi se omogućila automatska regeneracija.
Korišćenje pogrešnog ulja
DPF filteri su osetljivi na sastav motornih ulja. Ulja sa visokim sadržajem pepela (SAPS) mogu izazvati taloženje čestica u filteru i smanjiti njegovu efikasnost.
Kako izbeći?
Potrebno je koristiti samo ulja koja su preporučena od strane proizvođača vozila, obično niskopepelna ulja označena kao „low SAPS“.
Isključivanje motora tokom regeneracije
Neki vozači nesvesno gase motor dok je u toku regeneracija DPF filtera, ne znajući da to može dovesti do nakupljanja čađi i potpunog začepljenja filtera.
Kako izbeći?
Ako primetite da se broj obrtaja blago povećao dok ste u mestu ili da ventilator radi intenzivnije, regeneracija je u toku. Motor ne treba gasiti sve dok se proces ne završi.
Korišćenje lošeg goriva
Niskokvalitetno dizel gorivo može sadržavati previše sumpora i nečistoća, što otežava rad DPF filtera i može ga brzo začepiti.
Kako izbeći?
Neophodno je sipati gorivo na proverenim pumpama i izbegavati neproverene, jeftine alternative.
Neredovno ili nepravilno čišćenje DPF filtera
Mnogi vozači misle da je zamena DPF filtera jedino rešenje kada se zapuši, ali u većini slučajeva pravilno čišćenje može produžiti njegov vek trajanja.
Kako izbeći?
Ako primetite da regeneracija ne pomaže, filter se može očistiti specijalnim hemijskim sredstvima, ultrazvučnim metodama ili profesionalnim pranjem.
Uklanjanje DPF filtera kao „rešenje“
Neki vozači se odlučuju na trajno uklanjanje DPF filtera kako bi izbegli probleme sa zapušenjem. Međutim, ovo može dovesti do problema sa registracijom vozila, povećane emisije štetnih gasova i kazni.
Kako izbeći?
Umesto uklanjanja, potrebno je redovno održavati filter i koristiti odgovarajuće metode čišćenja.
Zanemarivanje problema sa ubrizgavanjem goriva
Problemi sa diznama i sistemom ubrizgavanja goriva mogu uzrokovati nepotpuno sagorevanje goriva, što dovodi do povećanog stvaranja čađi. Ta čađ se taloži u DPF filteru, što može ubrzati njegovo zapušavanje i skratiti njegov vek trajanja.
Kako izbeći?
Redovna provera dizni i sistema ubrizgavanja goriva može značajno smanjiti rizik od prekomernog taloženja čađi u filteru. Prilikom servisa motora, važno je proveriti stanje ubrizgivača i, ako je potrebno, očistiti ih ili zameniti.
Vožnja sa neispravnim senzorima DPF sistema
Moderni DPF filteri koriste različite senzore koji mere temperaturu, pritisak i nivo zasićenja filtera. Ako bilo koji od ovih senzora otkaže, sistem može netačno proceniti kada treba pokrenuti regeneraciju, što može dovesti do njegovog prebrzog zapušavanja.
Kako izbeći?
Ako primetite neobične greške na instrument tabli vezane za DPF, važno je što pre dijagnostikovati i zameniti neispravan senzor. Pravovremena intervencija može sprečiti ozbiljnije probleme i skupe popravke.
Pravilan pristup produžava vek DPF filtera
DPF filter je skupa, ali neophodna komponenta dizel motora. Izbegavanjem uobičajenih grešaka može se značajno produžiti njegov radni vek i uštedeti novac na skupim popravkama.
Pravila za duži vek DPF filtera:
- Ne ignorišite lampicu DPF-a
- Povremeno vozite na auto-putu radi regeneracije
- Koristite odgovarajuće motorno ulje i kvalitetno gorivo
- Ne gasite motor tokom regeneracije
- Redovno čistite filter ako je potrebno
- Održavajte ispravan sistem ubrizgavanja goriva
- Redovno proveravajte senzore DPF sistema
Pridržavanjem ovih saveta, DPF filter će trajati duže, a motor će raditi bez problema.